Księgarnia PWN

   

   

   

   

   

   

   

   

.

.

Bezpłatny newsletter


Artykuły

Planowanie jakości

Planowanie jakości

Obecny rynek, nie tylko usług IT, przykłada dużą wagę do jakości. O jakości mówi się głośno, akcentując jej znaczenie w osiągnięciu satysfakcji klienta oraz sukcesu produktu. Oceniając produkty, stwierdzamy „to jest (nie jest) dobrej jakości”, „oczekuję wyższej jakości” itp. Intuicyjnie rozumiemy znaczenie pojęcia „jakość”, choć nierzadko mamy problemy z podaniem definicji tego terminu. Zanim przejdziemy do planowania jakości w projekcie, warto zdefiniować samo pojęcie jakości.

Czytaj dalej »

Unified Modeling Language (UML)

Unified Modeling Language (UML)

Notacja UML (ang. Unified Modeling Language) umożliwia tworzenie diagramów przedstawiających różne punkty widzenia systemu. Jest przeznaczona do specyfikowania modelu obiektowego systemu informatycznego oraz kontekstu, w jakim  system będzie używany na wybranym poziomie szczegółowości.

Czytaj dalej »

Zmienne i stałe: wartość, kodowanie, reprezentacja

Zmienne i stałe: wartość, kodowanie, reprezentacja

Artykuł jest przeznaczony dla początkujących programistów (część o kodowaniu może zainteresować również bardziej doświadczone osoby). Został napisany, przy okazji kolejnego pytania kolejnej osoby, które brało się z niepełnego zrozumienia czym jest zmienna/stała, a konkretniej np. nierozróżnienia wartości zmiennej od reprezentacji wartości, a także od kodowania i zapisu zmiennej w pamięci. Niniejszy artykuł ma na celu wyjaśnienie wspomnianych różnic.

Czytaj dalej »

Inżynieria wymagań - podstawowe definicje oraz klasyfikacje

Inżynieria wymagań - podstawowe definicje oraz klasyfikacje

Punktem startowym dla inżynierii wymagań jest tak zwany problem biznesowy. Opisuje on potrzebę czy cel biznesowy, które będą rozwiązane przez docelowy produkt. Problem biznesowy – jak nazwa wskazuje – w ujęciu biznesowym opisuje, „co chcemy osiągnąć”. Na tym etapie nie ma mowy o szczegółach planowanego produktu czy aspektach implementacyjnych. Koncentrujemy się na potrzebie. Przykładem problemu biznesowego jest potrzeba optymalizacji procesu obsługi klienta. 

Czytaj dalej »

Hurtownie danych - sekwencja ładowania

Hurtownie danych - sekwencja ładowania

Określenie poprawnej kolejności ładowania (czyli ostatniego etapu ETL) tylko z pozoru jest rzeczą łatwą. Projektant musi wziąć pod uwagę cały szereg czynników. Nieuwzględnienie choć jednego z nich może w najlepszym wypadku negatywnie wpłynąć na wydajność procesu zasilania hurtowni, a w najgorszym naruszyć integralność danych. Zdarzają się nawet sytuacje skrajne, gdy niedopracowana kolejność ładownia danych całkowicie uniemożliwia zasilenie hurtowni.

Czytaj dalej »

Kanban

Kanban

Kanban to podejście ciekawe ze względu na prostotę, łatwość wprowadzenia i możliwość wykorzystania w połączeniu z innymi metodami wytwarzania oprogramowania. W skrócie można stwierdzić, że to jedno narzędzie i pięć zasad korzystania z niego.

Czytaj dalej »

Podstawy grafiki 3D

Podstawy grafiki 3D

Tworzenie grafiki 3D w urządzeniach z systemem Android możliwe jest dzięki zastosowaniu modułu OpenGL ES. OpenGL ES jest podzbiorem standardu OpenGL dostosowanym do urządzeń z systemem Android. 

Czytaj dalej »

Java. Programowania praktyczne od podstaw

Java. Programowania praktyczne od podstaw

Praktyczne programowanie w języku Java z przykładowymi kodami

Java jest jednym z języków programowania z niesłabnącą popularnością. Jego główną zaletą jest możliwość pogrupowania danych i akcji w klasy, niezależność od architektury (kod niezależny od rodzaju procesora i systemu operacyjnego) oraz ułatwienia ograniczające możliwość popełnienia błędów w kodzie.

„Java. Programowania praktyczne od podstaw” to nastawione na praktykę wprowadzenie do programowania w języku Java. Dostaniesz do ręki duży zestaw narzędzi, pozwalających pisać użyteczne programy. Poznasz szczegółowe wyjaśnienia dotyczące podstawowych konstrukcji języka. A wszystko to z uwzględnieniem najnowszej - 8 wersji Javy.

Czytaj dalej »

Underscore.js.

Underscore.js.

Underscore.js jest to biblioteka dostarczająca nam użytecznych funkcji podczas pracy w Java Scripcie. Wiem, bardzo dokładna i wyczerpująca definicja. A tak na poważnie, jest to biblioteka dostarczająca nam narzędzia pozwalające na poprawę naszej pracy podczas wykonywania codziennych prac programistycznych. Oferuje nam ona około 80 funkcji, które mają za zadanie uprościć i zoptymalizować naszą pracę. Skupiają się one głównie na tematyce zarządzania kolekcjami, obiektami oraz przygotowanymi przez nas funkcjami. Jeden z moich przyjaciół podczas rozmowy na temat underscore.js powiedział, że „jest to taki Linq przeniesiony do Java Script-u”. Na pewno porównanie to ma w sobie trochę sensu. Jak dużo, to pozostawiam już ocenie własnej, każdego czytelnika.

Czytaj dalej »

Polecamy

Partnerzy