W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj
X

Księgarnia PWN

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

Bezpłatny newsletter


Artykuły

Rozwiązywanie problemów z poziomu PowerShell  cz.1

Rozwiązywanie problemów z poziomu PowerShell cz.1

Seria artykułów obejmuje następujące zagadnienia:

  • Testowanie serwerów
  • Korzystanie z pakietu rozwiązywania problemów
  • Korzystanie z Analizatora Najlepszych Praktyk
  • Wyszukiwanie w Event Viewer poszczególnych zdarzeń
  • Przekazywanie dzienników zdarzeń do centralnego serwera dziennika

Czytaj dalej »

Sinatra - wstęp

Sinatra - wstęp

Można się zastanawiać, czym jest Sinatra. Oto, co można znaleźć na stronie domowej projektu: Sinatra jest  językiem typu DSL do szybkiego tworzenia aplikacji internetowych w Ruby, przy minimalnym wysiłku.

Co to znaczy? Cóż, DSL (domain-specific language) to język, który jest przeznaczony do realizacji w określonej domenie, to w przeciwieństwie do języków ogólnego przeznaczenia, które są tworzone w celu rozwiązania problemów w wielu dziedzinach. Sinatra jest lekką biblioteką, która sprawia, że dostęp z poziomu ​​Ruby do HTTP jest znacznie łatwiejszy. Ruby to prosty, ale przy okazji też potężny język programowania obiektowego, a jego składnia sprawia, że ​​jest zarówno elegancki, wyrazisty i wydajny.

Czytaj dalej »

UML - Diagramy behawioralne

UML - Diagramy behawioralne

Notacja UML (ang. Unified Modeling Language) umożliwia tworzenie diagramów przedstawiających różne punkty widzenia systemu. Jest przeznaczona do specyfikowania modelu obiektowego systemu informatycznego oraz kontekstu, w jakim  system będzie używany na wybranym poziomie szczegółowości.

W poprzednim artykule przedstawiliśmy diagramy strukturalne, w tym natomiast skupimy się na diagramach behawioralnych.

Czytaj dalej »

Planowanie jakości

Planowanie jakości

Obecny rynek, nie tylko usług IT, przykłada dużą wagę do jakości. O jakości mówi się głośno, akcentując jej znaczenie w osiągnięciu satysfakcji klienta oraz sukcesu produktu. Oceniając produkty, stwierdzamy „to jest (nie jest) dobrej jakości”, „oczekuję wyższej jakości” itp. Intuicyjnie rozumiemy znaczenie pojęcia „jakość”, choć nierzadko mamy problemy z podaniem definicji tego terminu. Zanim przejdziemy do planowania jakości w projekcie, warto zdefiniować samo pojęcie jakości.

Czytaj dalej »

Unified Modeling Language (UML)

Unified Modeling Language (UML)

Notacja UML (ang. Unified Modeling Language) umożliwia tworzenie diagramów przedstawiających różne punkty widzenia systemu. Jest przeznaczona do specyfikowania modelu obiektowego systemu informatycznego oraz kontekstu, w jakim  system będzie używany na wybranym poziomie szczegółowości.

Czytaj dalej »

Zmienne i stałe: wartość, kodowanie, reprezentacja

Zmienne i stałe: wartość, kodowanie, reprezentacja

Artykuł jest przeznaczony dla początkujących programistów (część o kodowaniu może zainteresować również bardziej doświadczone osoby). Został napisany, przy okazji kolejnego pytania kolejnej osoby, które brało się z niepełnego zrozumienia czym jest zmienna/stała, a konkretniej np. nierozróżnienia wartości zmiennej od reprezentacji wartości, a także od kodowania i zapisu zmiennej w pamięci. Niniejszy artykuł ma na celu wyjaśnienie wspomnianych różnic.

Czytaj dalej »

Inżynieria wymagań - podstawowe definicje oraz klasyfikacje

Inżynieria wymagań - podstawowe definicje oraz klasyfikacje

Punktem startowym dla inżynierii wymagań jest tak zwany problem biznesowy. Opisuje on potrzebę czy cel biznesowy, które będą rozwiązane przez docelowy produkt. Problem biznesowy – jak nazwa wskazuje – w ujęciu biznesowym opisuje, „co chcemy osiągnąć”. Na tym etapie nie ma mowy o szczegółach planowanego produktu czy aspektach implementacyjnych. Koncentrujemy się na potrzebie. Przykładem problemu biznesowego jest potrzeba optymalizacji procesu obsługi klienta. 

Czytaj dalej »

Hurtownie danych - sekwencja ładowania

Hurtownie danych - sekwencja ładowania

Określenie poprawnej kolejności ładowania (czyli ostatniego etapu ETL) tylko z pozoru jest rzeczą łatwą. Projektant musi wziąć pod uwagę cały szereg czynników. Nieuwzględnienie choć jednego z nich może w najlepszym wypadku negatywnie wpłynąć na wydajność procesu zasilania hurtowni, a w najgorszym naruszyć integralność danych. Zdarzają się nawet sytuacje skrajne, gdy niedopracowana kolejność ładownia danych całkowicie uniemożliwia zasilenie hurtowni.

Czytaj dalej »

Kanban

Kanban

Kanban to podejście ciekawe ze względu na prostotę, łatwość wprowadzenia i możliwość wykorzystania w połączeniu z innymi metodami wytwarzania oprogramowania. W skrócie można stwierdzić, że to jedno narzędzie i pięć zasad korzystania z niego.

Czytaj dalej »

Polecamy

Partnerzy