W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj
X

Księgarnia PWN

   

   

   

   

   

   

   

   

.

.

Bezpłatny newsletter


Magia Ruby – programowanie jak czary!

Magia Ruby – programowanie jak czary!

Dawno temu byłem małym dzieckiem, dorastającym na farmie w wiejskiej Pensylwanii. Moje miasto rodzinne jest na tyle małe, że gospodarstwo moich rodziców znajdowało się tylko w odległości 800 metrów wzdłuż drogi od domu moich dziadków od strony mamy, w którym to mama spędziła swoje dzieciństwo.

Pewnego dnia, gdy miałem siedem lat, byłem z wizytą u swoich dziadków. Tak się zdarzyło, że tego dnia wpadł akurat jeden z moich wujków. Chciał dać prezent moim dziadkom: ich pierwszy komputer Mac Plus.

Otóż mojego wujka bardzo interesowały wszystkie informatyczne „wygłupy”. A w tamtych dniach komputery były nadal nowością, więc niewiele osób je miało. Moich dziadków interesowały poczynania ich syna i jego interesy, zdecydowali więc, że dobrze by było sprawdzić, o co chodzi z tym „komputerem”.

Mój wujek, poekscytowany tą całą wrzawą, zawołał mnie do komputera i wyjaśnił, co to jest. Powiedział, że za pomocą komputerów możemy robić najróżniejsze rzeczy, ale pokazał mi coś, co jego zdaniem powinienem polubić. Na ekranie pojawiły się te nieśmiertelne słowa:

Witaj w PRZYGODZIE!

Oryginalne opracowanie: Willie Crowther

Główne funkcje dodał: Don Woods

Konwersja na BDS C – J. R. Jaeger

Standaryzacja z Unixem: Jerry D. Pohl

Konwersja na PHP: Matt G. S. Cox

Adaptacja do AMC.com: Rick Adams

Aby zagrać w tę grę, wpisz skrót w wierszu poleceń poniżej. Jeśli wpiszesz słowo „patrz”, gra podaje opis swojego otoczenia. Po wpisaniu „inwentarz” dowiesz się, co niesiesz. „Weź”, „upuść” i „rzuć” pomagają nam w interakcji z obiektami. Część gry to próbowanie różnych poleceń i patrzenie, co się dzieje. Jeśli zechcesz uzyskać instrukcje, w dowolnej chwili wpisz „pomoc”.

Chcesz więcej instrukcji? nie

Stoisz na końcu drogi przed małym budynkiem z cegły. Wokół Ciebie jest las. Na zewnątrz budynku płynie mały strumień w dół rowu.

Co dalej?

I widać tylko mrugający kursor. Wpisując proste instrukcje, mogłem badać ten wspaniały świat, z bezkresną jaskinią, podstępnym piratem i labiryntem krętych małych przejść, które były do siebie podobne. Byłem absolutnie zafascynowany. Wujek powiedział mi, że pewni ludzie nazywani programistami musieli poznać komputer, aby wiedzieć, jak grać w grę. Połknąłem haczyk.

Zacząłem tak często pytać moich rodziców, czy mogę „iść zobaczyć się z babcią”, że w końcu stwierdzili: „Wcale nie chcesz widziećsię z babcią, ale pograć na komputerze babci”.

„Nie, chcę zobaczyć babcię i pograć na jej komputerze”, odpowiadałem.

Dziś komputery są całkiem inne. Tamten Mac Plus miał procesor 8 MHz, który mógł obsługiwać 1,4 miliona instrukcji na sekundę. Miał także 1 MB pamięci RAM. Dziś iPhone 5 ma procesor 1,3 GHz, który obsługuje 18200 milionów instrukcji na sekundę i ma 1 GB pamięci RAM. Obecne gry nie wyświetlają nam tekstu, ale pokazują pełną trójwymiarową grafikę.

Jednak wciąż mocno wierzę w to, że komputer może zmienić życie dziecka.

Magia Ruby to książka, która oddaje to uczucie zachwytu, gdy byłem dzieckiem i po raz pierwszy siedziałem przy tym czymś, co nazywamy „klawiaturą”. Ruby jest dużo przyjemniejszym językiem programowania niż GW-BASIC, na którym połamałem zęby, lecz idea jest taka sama. Dajmy dziecku możliwość urzeczywistnienia jego marzeń, a wydarzą się niezwykłe rzeczy.

Mam nadzieję, że Magia Ruby da wam taką samą radość, jaką zawsze dawały mi komputery.

Steve Klabnik

 Zapraszamy do pobierania rozdziału z tej książki z naszej strony!

Polecamy

Partnerzy